مدیرعامل گروه آوا پزشک: سرنگ آوا جزو برندهای اصلی بازار ایران است/ ضایعات در تولید سرنگ طبیعی است

20 دی 1401

مدیرعامل شرکت گروه آوا پزشک با بیان اینکه این شرکت جزو برندهای اصلی بازار سرنگ در ایران است گفت: به جز دو یا سه شرکت، بقیه تولید کنندگان سرنگ در کشور سهم کمی در بازار دارند و ظرفیت تولید آنها حدود 10 تا 30 میلیون سرنگ در سال است. ممکن است ظرفیت اسمی برخی از ‌آنها 50 میلیون سرنگ باشد اما باید سه شیفت کار کنند که  چنین توانی ندارند. اگر همین امروز آواپزشک از بازار تولید سرنگ ایران حذف شود، در کشور بحران ایجاد می شود.

به گزارش ساعت سلامت، در قسمت‌های قبلی بررسی وضعیت هیات امنای صرفه جویی ارزی به موضوع میزان ضایعات و سود یا زیان انباشته شرکت آوا پزشک، مساله رقابت این شرکت با بخش خصوصی و کیفیت محصولات آن اشاره شد. حالا به بررسی ابعاد مختلف فعالیت شرکت آوا پزشک می‌پردازیم.
موضوعی که برای بررسی دقیق آن به سراغ احد نورمحمدی اصل، مدیرعامل شرکت گروه آوا پزشک رفتیم. نورمحمدی اصل در بخش اول مصاحبه اختصاصی درباره میزان و انواع تولیدات آوا پزشک و کمک‌های دریافتی از وزارت بهداشت توضیح داد و از برنامه ریزی برای تولید آنژیوکت برای اولین بار در کشور خبر داد.
او در بخش دوم این مصاحبه به پرسش‌های دیگر درباره رقابت آوا پزشک با بخش خصوصی، بازار هدف تولیدات سرنگ آن، علت نداشتن صادرات سرنگ، ماجرای آتش سوزی در کارخانه آشتیان، میزان ضایعات و سود یا زیان انباشته این شرکت پاسخ داد.

شرکت آوا پزشک اکنون در حوزه تولید سرنگ با بخش خصوصی رقابتی ندارد؟

شرکت آوا پزشک یک شرکت سهامی خاص است و هیچ ردیف بودجه دولتی ندارد و از هیچ نوع کمک هیات امنای ارزی استفاده نمی کند. یک ریال هم برای امور جاری شرکت از هیچ نهادی کمک مالی دریافت نمی کند. صورت‌های مالی آواپزشک هم در کدال هست و کاملا روشن است. درست مثل یک شرکت خصوصی اداره می‌شود. با بخش خصوصی هم رقابت نمی‌کند. سهم خودش را از بازار سرنگ داشته و دارد.
آوا پزشک در سالهای گذشته حدود 170 میلیون سرنگ تولید می کرد. اکنون بالای 190 میلیون سرنگ در سال می فروشد و امسال به حدود 210 میلیون سرنگ می رسد. افزایش 20 یا 30 میلیونی سرنگ در آوا پزشک آن قدر نیست که در بازار 800 میلیونی سرنگ لطمه مهمی به تولید کنندگان سرنگ در کشور وارد کند.
آوا پزشک در هر صورت جزو برندهای اصلی بازار سرنگ در ایران است. به جز دو یا سه شرکت، بقیه تولید کنندگان سرنگ در کشور سهم کمی در بازار دارند و ظرفیت تولید آنها حدود 10 تا 30 میلیون سرنگ در سال است. ممکن است ظرفیت اسمی برخی از ‌آنها 50 میلیون سرنگ باشد اما باید سه شیفت کار کنند که  چنین توانی ندارند. اگر همین امروز آواپزشک از بازار تولید سرنگ ایران حذف شود، در کشور بحران ایجاد می شود.
آوا پزشک مثل بقیه شرکت ها در بازار کشور فعالیت اقتصادی خودش را انجام می دهد. در این بازار به طور طبیعی رقابت هم وجود دارد. آواپزشک هم در تلاش است مزیت رقابتی خودش را داشته باشد. یکی از مزیت‌ها کیفیت محصول است. عمده فروش محصولات سرنگ آوا پزشک در داروخانه‌ها و بیمارستانهای خصوصی است. آوا پزشک عمدتا در بیمارستانهای دولتی چندان وارد عرصه فروش نمی شود.

چرا؟

چون بیمارستانهای دولتی بازه پرداخت بلند مدت دارند و به نرخ ارزانتر می خرند. به رغم این تصورکه آواپزشک به علت وابستگی سهام با هیات امنا از این فرصت استفاده می کند و سرنگ بیمارستانهای دولتی را تامین می کند. اصلا این طور نیست.

یکی از نگرانی‌‍‌ها همین است که وقتی خریدار و فروشنده یکی باشند، تعارض منافع به وجود می‌آید؟

آوا پزشک سیستم نمایندگی توزیع مستقل خودش را دارد و جدا از هیات امنای صرفه جویی ارزی است. در هر استان نماینده فروش دارد. به هیچ عنوان حتی یک عدد سرنگ، سرسوزن یا هر کدام از تولیدات این شرکت از مسیر هیات امنا در هیچ بیمارستانی توزیع نمی شود.

یعنی هیات امنای ارزی در مورد سرنگ برای بیمارستانهای دولتی خرید متمرکز ندارد؟

به هیچ عنوان همه فروش سرنگ و سایر محصولات آوا پزشک به صورت مستقل و از طریق نمایندگی ها انجام می شود. قیمت نمایندگی‌ها و مشتری‌ها هم کاملا مشخص است. کاملا مثل یک شرکت خصوصی عمل می‌شود. از هیچ رانتی هم استفاده نمی‌شود.

‌چند درصد سرنگ‌های بیمارستانهای دولتی از آوا پزشک است؟

به جرأت می گویم در بسیاری از بیمارستانهای دولتی صفر است. برخی نمایندگی‌های فروش سرنگ آواپزشک همزمان نمایندگی سایر تولید کنندگان سرنگ هم در استان هستند.

آوا پزشک حدود 30 درصد بازار سرنگ ایران را دارد، بنایراین حتما 30 درصد بازار سرنگ بیمارستانهای دولتی هم دارید؟

به هیچ وجه، بازار هدف سرنگ آ‌واپزشک اصطلاحا بازار لاکچری سرنگ است که بازه پرداخت کوتاه مدت دارند. کیفیت برای آنها مهم است و بابت کیفیت هزینه می‌کنند. اکثر بیمارستانهای خصوصی از سرنگ آ‌واپزشک استفاده می‌کنند. در بیمارستانهای دولتی به ندرت سرنگ آوا می‌بینید.

اگر صحبت شما را بپذیریم که کیفیت سرنگ آوا پزشک بهتر از سایر سرنگ‌های ایرانی است. یک معنای دیگر حرف شما این است که کیفیت سرنگ در بیمارستانهای دولتی که معمولا مراجعه کنندگان آ‌نها توان مالی پایین‌تری دارند، پایین‌تر است.

این طوری به قضیه نگاه نکنید. به هر حال بقیه سرنگ‌ها هم مجوز تولید دارند. ولی واقعیت این است که متاسفانه همین طور است. چون قیمت سرنگ آوا حدود 10 درصد از دومین تولید کننده سرنگ بالاتر است در حالی که فروش بیشتری داریم. برنامه ریزی برای آینده این است که تولید سالانه به 230 میلیون سرنگ در سال برسد که حداکثر توان تولید آواپزشک با سه شیفت کار است.

صادرات هم دارید؟

فعلا نه. چون قیمت‌های صادراتی سرنگ خیلی پایین است. یعنی قیمت سرنگ در ایران بالاست. هیچ سرنگ ساز داخلی توان رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارد.

کدام کشور بیشتر بازار منطقه را در اختیار دارد؟

بیشتر سرنگ‌های چینی است. قیمت سرنگ‌های ایرانی حدود 40 درصد از سرنگ چینی گرانتر است. البته کیفیت سرنگ های آواپزشک و سرسوزن آواپزشک از سرنگ‌های چینی واقعا بهتر است. بنابراین واردات سرنگ به بهانه کیفیت توجیه ندارد.

قیمت‌گذاری سرنگ را چه کسی انجام می‌دهد؟

سندیکای سرنگ انجام می‌دهد. اینکه از نظر قیمت امکان رقابت با سرنگ‌های چینی را نداریم، موضوعی است که سندیکای سرنگ باید پاسخ بدهد.

ماجرای آتش سوزی در یکی از خطوط آواپزشک چه بود؟

در خط تولید سرسوزن. هشت خط تولید وجود دارد. یکی از ایستگاههای یکی این خطوط اردیبهشت امسال (1401) دچار حریق شد. در واقع حدود 25 درصد یکی از خطوط تولید سرسوزن دچار آتش سوزی شد.
سه خط دیگر تولید سرسوزن هر سال در مجموع یک میلیارد و 200 میلیون ظرفیت تولید دارند. نیاز سرنگ سازان کشور سالانه حدود 800 میلیون سرسوزن است. بنابراین نیاز تولید کنندگان داخلی به سرسوزن را کاملا بر طرف می‌کند.
همیشه یکی از خطوط تولید سرسوزن اصطلاحا خواب است. بعد از آتش سوزی این خط وارد مدار تولید شد تا خرابی خط دچارحریق را جبران کند. با این کار هیچ بحرانی برای تامین سرسوزن مورد نیاز سرنگ سازان آوا پزشک و سرنگ سازان کشور به وجود نیامد.
آبان ماه نیز خط آسیب دیده نیز به مدار تولید برگشت و با توجه به اینکه اداره کل تجهیزات پزشکی اجازه واردات سرسوزن نداد اکنون با تقاضای بالای سرنگ سازان برای سرسوزن مواجه هستیم. بنابراین هر سه خط تولید به صورت سه شیفت کار می کنند تا نیاز کشور را جبران کنند.
همزمان مصرف سرنگ در کشور افزایش یافته و به همین علت تقاضای سرنگ و سرسوزن در بازار بالاست. از نظر مواد اولیه هیچ مشکلی نداریم و انواع تولیدات آوا پزشک بدون هیچ مشکلی انجام می شود.

سالانه چه تعداد سرسوزن تولید می شود؟

امسال حدود 500 میلیون سرسوزن تولید می کنیم.

300 میلیون دیگر نیاز سرنگ سازان چگونه تامین می شود؟

300 میلیون دیگر از طریق مجوزهای وارداتی که از قبل شرکتها داشتند، تامین می شود. اردیبهشت امسال با ارز ترجیحی وارد کردند.

علت آتش سوزی چه بود؟ عمدی بود یا سهوی؟

سهوی بود. علتش سرریز شدن روغن سیلیکون بود. چون آنجا دستگاه جرقه زن وجود دارد. به همین علت آتش گرفته است.

ضایعات در شرکت آوا پزشک چقدر است؟

در شرکت آوا پزشک تزریق قطعات پلاستیکی داریم. اینکه می گویند ضایعات فروخته ایم و از محل ضایعات سود کسب کردیم. درست نیست. صورتحساب‌های مالی نشان می‌دهد، فروش ضایعات آوا پزشک سال گذشته حدود 13 میلیارد تومان بوده است در حالی که فروش شرکت آوا پزشک در همین سال حدود 480 میلیارد تومان بوده است. که نسبت بسیار کمی از فروش است.
به صورت عادی در زمان تزریق پلاستیک ممکن است یک قطعه به پلاستیک بچسبد و به همین علت قابل استفاده نباشد. این جزو ذات تزریق است. البته تزریق‌های خط گرم داریم که ضایعات ندارد اما قیمت قالب آن تقریبا دو برابر قالب در تزریق سرد است. قالب‌های سرد حدود 4 تا 5 تومان است اما قیمت قالب‌ها در خط گرم هر کدام 8 تا 10 هزار تومان است.
روزانه 146 قالب تزریق داریم. یک بخشی از این قالب‌ها در سال 88 و یک بخشی هم در سال 91 خریداری شده است. وقتی در شرکت قالب سرد فعال داریم. خرید خط تزریق گرم هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

درصد میزان ضایعات چقدر است؟

میزان ضایعات در خطوط مختلف تولید فرق می کند. آوا پزشک در مجموع 7 کارخانه است. یکی از کارخانه ها، کارخانه فلزکاری است. در این کارخانه خط جوشکاری و کشش وجود دارد. کاملا یک خط صنعتی و کارخانه مجزاست. میزان ضایعات آن حدود هفت درصد است. که میزان نرمالی است.
در خط تزریق پلاستیک، میزان ضایعات قالب به قالب فرق می کند و با توجه به طراحی قالب میزان ضایعات متفاوت است. در مجموع درست کردن کالای پلاستیکی ضایعات دارد. مثلا در خط سرنگ، تزریق قطعات سرسوزن و بعد تزریق قطعات سرنگ و بعد مونتاژ است. در خط مونتاژ میزان ضایعات زیر نیم درصد ضایعات دارد.

می توانیم بگوییم به طور متوسط حدود 30 تا 35 درصد در خط تزریق پلاستیک ضایعات داریم؟

می توانید قالب ها را وزن کنید ببینید چقدر است. تنها شرکت سرنگ سازی که ضایعات را آسیاب نمی کند. شرکت آوا پزشک است. خط تزریق پلاستیک آوا پزشک در ذات خودش بین 35 تا 40 درصد ضایعات دارد.

به خاطر تکنولوژی تزریق سرد است. درسته؟

بله

در خطی که دچار حریق شد و اکنون بازسازی شده، میزان ضایعات چقدر است؟

این خط اصلا خط مونتاژ است و خط تزریق نیست بنابراین بحث ضایعات در آن مطرح نیست. همه کارشناسان می دانند کلا خط تزریق پلاستیک ضایعات دارد. این جزو ذات و ماهیت کار است.

نمی توانید میزان ضایعات را کم کنید؟

باید قالب خط گرم بخریم. اولا هزینه آن بالاتر است. دوم اینکه تیراژ تولید خیلی بالاتر می رود در این صورت کل سندیکای تولید کنندگان سرنگ در ایران باید تعطیل کنند. چون قالب گرم باید سه شیفت 24 ساعته حداقل 45 روز کار کند.
اگر خط تزریق سرد فعلی ساعتی 10 هزار قالب تولید می کند. خط گرم ساعتی 30 هزار قالب تولید می کند. اکنون با توجه به نیاز کشور و اقتصاد بازار نیازی به خرید قالب گرم نداریم. با تحلیل اقتصادی بازار نیازی به چنین کاری در کشور نداریم.

در چنین خطی شرکت آوا پزشک از گذشته زیان انباشته دارد؟

خیر. به هیچ وجه. سال 1400 شرکت آوا پزشک 91 میلیارد تومان سود خالص داشته است. سال 99 هم 41 میلیارد تومان سود خالص داشته است. سود انباشته این شرکت نیز در سامانه کدال کاملا به تفکیک سالها وجود دارد. در صفحه 4 صورتحساب مالی آوا پزشک مشخص است که میزان سود انباشته این شرکت 134 میلیارد تومان است. اصلا زیان انباشته نداشته است.

در سالهای قبل از آن چطور؟

در هیچ سالی شرکت آوا پزشک زیان نداشته است و همیشه سودآور بوده است. همه اطلاعات و صورتحساب‌های مالی از سال 95 در سامانه کدال وجود دارد.

چه سالی از زیان خارج شده است؟

سال 99 هم سودآور بوده است. البته در سال 98 سود غیرعملیاتی هم به خاطر فعالیت‌های بازرگانی داشته است اما سود سال 1400 کاملا عملیاتی است.

منظور از سود غیر عملیاتی چیست؟

سود ناشی از بازرگانی.

منظورتان واردات است؟

در سال 1400 واردات نداشتیم. آمار تولیدات همه انواع کالاها هم مشخص است. مثلا تولید لوله خونگیری از سال 94 شروع شد.
در این سال یک میلیون لوله خوئگیری تولید داشتیم. سال 95 به 5 میلیون رسید. 96 حدود 6 میلیون شد. 97 حدود 7 میلیون. 98 به میزان 7.8 میلیون لوله خونگیری تولید شد. سال 99 حدود 4 میلیون لوله خونگیری تولید شد. در سال 1400 حدود 14 میلیون لوله خونگیری فروختیم و امسال به حدود 28 میلیون تولید لوله خونگیری می‌رسیم. در مجموع شرکت آوا پزشک از سال 97 سود ده بوده است.

پس زیان انباشته ندارید؟

نه زیان انباشته نداریم. اول آذر سال 99 حدود 3.6 میلیارد تومان سود انباشته بوده است.

با وجود سود انباشته و با توجه به اینکه در زمان انحلال برخی شرکت‌های زیر مجموعه هیات امنای ارزی در سال 97 اعلام شد که سهام آوا پزشک وارد بورس می شود، چرا هنوز این شرکت وارد بورس نشده است؟

سیاست هیات امنای ارزی این است که آوا پزشک وارد بورس شود. ما از ورود به بورس استقبال می کنیم و آن را به نفع شرکت آوا پزشک می دانیم اما در نهایت بهتر است این موضوع را از مسئولان هیات امنای صرفه‌جویی ارزی بپرسید.

نظرات :
Go to top