هیات امنای صرفه جویی ارزی، پرقدرت تر از قبل به خدمتگزاری برای مردم ادامه می دهد

5 دی 1402

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: هیات امنا آمادگی دارد با توان مضاعف از تولیدات داخلی و دانش بنیان حمایت کند و در راستای بومی سازی فناوری های پیشرفته، قدم های مستحکم تر از قبل بردارد.

به گزارش وبدا، مهندس سید حسین صفوی، در همایش «خدمتی ماندگار» که به مناسبت گرامیداشت زنده یاد دکتر عباس شیبانی، موسس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، برگزار شد، گفت: نهاد انقلابی هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با نیت خیرخواهانه دکتر شیبانی و نگاه بلند مجلس شورای اسلامی در سال 1378 به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی با هدف کاهش هزینه درمان بیماران و جلوگیری از اعزام آنها به خارج از کشور با فراهم آوردن امکانات تشخیصی و درمانی در داخل کشور، تاسیس شده است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به نظام های سلامت در سایر کشورها بیاندازیم، ارگان ها، سازمانها و یا قوانینی را می بینیم که برای کاهش هزینه های نظام سلامت ایجاد و یا وضع شده اند، در این سازمانها ظرفیت هایی برای خریدهای متمرکز، پشتیبانی از مراکز تشخیصی و درمانی و تسهیلات و معافیت های مالی پیش بینی شده است.

مهندس صفوی خاطرنشان کرد: به طور کلی از آنجا که موضوع سلامت و امنیت در جوامع گوناگون رابطه تنگاتنگی با هم دارند، امور مربوط به سلامت و تامین اقلام سلامت محور در همه کشورها از موضوعات مهم حاکمیتی است؛ اقدامات بسیار مهم هیات امنای صرفه جویی ارزی در بحران پاندمی کرونا در زمینه تامین اقلام حفاظت فردی، کیت های تشخیصی، واکسن ضدکرونا و تامین ده ها تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی، مثال عینی شرایطی است که مدیریت آن جز با اقدام به موقع ممکن نبود .

به گفته وی، تدبیر و آینده نگری دکتر عباس شیبانی، چنین ظرفیتی را برای نظام سلامت به میراث گذاشت و ساختاری برای آن بنیان نهاد که با هدف کاهش مصارف ارزی در هزینه های درمانی و تشخیصی، تسهیل گر امور سلامت باشد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه فراهم کردن پیچیده ترین فناوری های روز دنیا، آن هم با فاصله زمانی کم از سایر کشورهای برخوردار، باعث شده جدیدترین روش های جراحی در خاک کشور عزیزمان انجام شود، تصریح کرد: فناوری هایی از قبیل انجام اعمال پیشرفته کاشت حلزون شنوایی، جراحی های پیوند قلب، کبد، مغز استخوان و ریه، مداخلات الکتروفیزیولوژی و سایر تکنیک های تشخیصی و درمانی پیشرفته در داخل کشور، از نتایج اقدامات نهادی است که این پزشک انقلابی پایه گذار آن بوده است.

مهندس صفوی گفت: باید به یاد داشت که اگر امروز کشور عزیزمان در بسیاری از روش های جراحی و درمانی سرآمد کشورهای منطقه است، دلیلی جز چابکی این نهاد در انتقال فناوری های پیشرفته به کشور و البته تلاش و دانش متخصصین این عرصه نداشته است.

وی افزود: این نهاد انقلابی در تجهیز بیمارستانهای جدیدالاحداث و توسعه بخشهای بیمارستانی نیز کارنامه درخشانی دارد.

وی گفت: در دو سال گذشته و با اهتمام ویژه وزیر بهداشت و معاونین ایشان و توجه ویژه رییس جمهور و حمایت مجلس به ویژه ریاست مجلس، تجهیز بیمارستان های جدیدالاحداث عمدتا در مناطق محروم با تامین مالی و اعتباری صرفه جویی ارزی هیات امنا صورت گرفته است که حاصل آن تجهیز و بهره برداری از 13741 تخت بیمارستانی جدیدالاحداث در کشور و توسعه و راه اندازی بخش های ویژه، بلوکهای زایمانی، تختهای مراقبت ویژه اطفال و بخش های تخصصی دیگر در جای جای کشورمان بوده است.

مهندس صفوی ادامه داد: مضافا اینکه با خرید بیش از 90 درصد از تجهیزات مورد نیاز برای تجهیز این مراکز از تولیدکنندگان داخلی و دانش بنیان، این نهاد نقش بسزایی در رونق تولید در حوزه تجهیزات پزشکی داشته است.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات تسهیلگرانه هیات امنا برای نظام سلامت می توان به موارد نظیر، سرمایه گذاری در پروژه هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج)، تولید تجهیزات یکبار مصرف پزشکی در حوزه تزریق و آزمایشگاهی توسط شرکت آوا پزشک که امروز آخرین محصول آن به دست وزیر بهداشت رونمایی شد، توسعه سکوهای فناوری اطلاعات برای مدیریت دفاتر خدمات سلامت، تامین بیش از شانزده هزار نیروی پرستار و خدمات بهداشتی در بیش از چهل دانشگاه، بکارگیری هشت فروند بالگرد در پنج سایت عملیاتی به منظور ارائه خدمات اورژانس هوایی که تاکنون موفق به نجات جان 4500 بیمار و مصدوم شده است، اشاره کرد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران عنوان کرد: فناوری های نوین و روش های درمانی و تشخیصی جدید همچنان در سطح دنیا توسعه می یابند ودرخت پرثمر هیات امنای صرفه جویی ارزی که توسط دکتر عباس شیبانی بنیان گذارده شده است، با توان کامل آمادگی آن را دارد تا در راستای سیاستهای وزارت بهداشت در کوتاهترین زمان این فناوری ها را دراختیار مردم عزیزمان قرار دهد.

وی افزود: هیات امنا آمادگی دارد با توان مضاعف از تولیدات داخلی و دانش بنیان حمایت کند و در راستای بومی سازی فناوری های پیشرفته قدم های مستحکم تر از قبل بردارد.

مهندس صفوی گفت: مرحوم عباس شیبانی، پیرخدمتگزار به بیماران، الگوی برجسته ساده زیستی، اخلاق و تلاش، شخصیتی عمیق و جامع الاطراف داشت. ردپای اقدامات موثر او در جای جای تاریخ این انقلاب به چشم می خورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هیات امنای صرفه جویی ارزی روحیه تلاشگر و نگاه خیرخواهانه وی در کمک به بیماران در فرد فرد کارکنان هیات جریان دارد.

نظرات :
Go to top