فعالیت تولیدی شرکت آواپزشک در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت است

22 آبان 1401

هیات امنای صرفه جویی ارزی اعلام کرد: فعالیت تولیدی شرکت آواپزشک در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت خوشبختانه با استقبال و همراهی صادقانه قاطبه شرکت‌های شریف و ریشه دار فعال در زمینه تولید سرنگ (که تا پیش از آغاز تولید سرسوزن یکبار مصرف پزشکی در شرکت آواپزشک، ناگزیر از واردات این اقلام از خارج از کشور بودند)، قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، این هیات در پاسخ به گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت درباره انحلال شرکتهای  نهاد، جوابیه‌ای ارسال کرد.

در این جوابیه آمده است: با توجه به برخی شائبه‌ها و ابهامات مطرح شده در گزارش خبری مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۸ پایگاه خبری ساعت سلامت، جهت تنویر افکار عمومی، توضیحاتی به شرح ذیل ارائه می‌شود: 
۱- هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در راستای تحقق اهداف و وظایف مذکور در قانون تشکیل این هیات (مصوب جلسه مورخ ۲۱ آذر۱۳۷۸ مجلس محترم شورای اسلامی)، به عنوان یک نهاد حاکمیتی مرتبط با وزارت بهداشت.
 در نقش بازوی اجرایی این وزارت، نسبت به تامین تجهیزات سرمایه‌ای مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز درمانی وابسته و ملزومات مصرفی حیاتی و استراتژیک مورد نیاز بیماران (از جمله آی سی دی، پیس میکر و دریچه های قلبی)
 همچنین  پروتزهای حلزون شنوایی مورد نیاز برای عمل کاشت حلزون در بیماران ناشنوا و اقلام  مورد نیاز جهت انجام اعمال پیوند اقدام می نماید.
۲- با توجه به مفاد قانون تشکیل هیات امنای صرفه جویی ارزی، بر خلاف ادعای مطرح شده در گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت، فعالیت‌های این نهاد در هیچ دوره زمانی، جنبه انتفاعی و اقتصادی نداشته است.

تولید سرسوزن در آشتیان

۳- با توجه به وابستگی کامل کشور به واردات ملزومات یکبار مصرف پزشکی، شرکت آواپزشک به عنوان قدیمی ترین شرکت زیر مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی با نفس حق و نیت خیر مرد خستگی ناپذیر سال‌های مبارزه جناب آقای دکتر عباس شیبانی جهت ایجاد زیر ساخت لازم برای تولید این اقلام در داخل کشور( کاملا منطبق با مفاد قانون تشکیل این نهاد)، در منطقه محروم آشتیان تاسیس و ضمن ایجاد اشتغال برای صدها نفر از جوانان برومند و مستعد منطقه، با بومی سازی دانش فنی ساخت برخی اقلام یکبار مصرف پزشکی نظیر سر سوزن پزشکی، کشور را از واردات این محصولات استراتژیک بی نیاز ساخت.
۴- فعالیت تولیدی شرکت آواپزشک در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت خوشبختانه با  استقبال و همراهی صادقانه قاطبه شرکت‌های شریف و ریشه دار فعال در زمینه تولید سرنگ (که تا پیش از آغاز تولید سرسوزن یکبار مصرف پزشکی در شرکت آواپزشک، ناگزیر از واردات این اقلام از خارج از کشور بودند)، قرار گرفت.
 اما برخی افراد و شرکت‌ها که واردات این اقلام، سودهای کلان و نجومی نصیبشان ساخته بود و فعالیت تولیدی آواپزشک، آنها را از این بهره انتفاعی محروم ساخته بود، وجود شرکت آواپزشک را  مخل درآمدهای  قبلی خود دانسته و در هر مقطع زمانی با طرح اتهامات غیر واقعی، سعی در تخریب چهره این واحد تولیدی داشتند.
 از جمله با تکرار ادعای واهی دولتی بودن این مجموعه و با استناد ناصحیح به مفاد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، مدعی در دست گرفتن کنترل این واحد تولیدی بودند. در حالی که این استناد از اساس اشتباه بوده و با نظر قانون گذار، بر اساس مفاد تبصره دو ذیل بند ج ماده ۳ قانون یاد شده، فعالیتهای حوزه های سلامت، آموزش و تحقیقات و فرهنگ از شمول مفاد این قانون مستثنی شناخته شده است.

هیات امنا شرکت داری نمی کند

۵-  سمت و سوی فعالیت‌های هیات امناء به سمت شرکت‌داری نبوده، اما در برخی مقاطع زمانی و بر حسب تکالیف محوله از سوی وزارت بهداشت، جهت جبران بعضی کمبودها و کاستی ها در حوزه های فعالیت وزارت بهداشت، برخی شرکت‌ها در زیر مجموعه هیات امنا تشکیل گردید.
 لازم به ذکر است شرکت های زیر مجموعه هیات امناء، نقش تصدی گری نداشته و به عنوان نهاد هماهنگ کننده و تسهیل گر، موجب برقراری حلقه اتصال مابین نیازهای حوزه های تخصصی وزارت بهداشت و زنجیره تامین کالا و خدمات بخش خصوصی بوده اند.
۶- همان گونه که پیشتر گفته شد، شرکت‌های یاد شده در حوزه های کاری مشخص خود، بدون ورود به حیطه اجرا تنها دارای نقش تسهیل گری و مدیریت بازار بوده اند.
 بنابر این بر خلاف ادعای مطرح شده در گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت، فعالیت‌های این شرکت‌ها همگی متناسب با حوزه های فعالیت وزارت بهداشت بوده و هیچ یک وارد بحث رقابت با بخش خصوصی نشدند.
بدیهی است نقش مدیریتی و نظارتی واگذار شده از سوی وزارت بهداشت به شرکتها و موسسات زیرمجموعه هیات امناء، یک وظیفه حاکمیتی بوده و به تبع قابل واگذاری به بخش خصوصی نمی‌باشد.

انحلال کاغذی نبود

۷- با تغییر مدیریت عالی وزارت بهداشت و استقرار جناب آقای دکتر نمکی در جایگاه وزیر بهداشت، بر اساس رویکرد ابلاغی  ایشان، رسیدگی عاجل به وضعیت شرکت های زیرمجموعه هیات امناء و کوچک سازی این شرکت‌ها با هدف حذف شرکت‌ها و موسسات غیرعملیاتی، در دستور کار هیات امناء قرار گرفت.
 پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق و انجام حسابرسی ویژه از این شرکت‌ها، فرآیند انحلال برخی شرکت‌های زیرمجموعه بر خلاف میان تیتر انتخاب شده در گزارش خبری ساعت سلامت، نه به صورت کاغذی بلکه به صورت عملیاتی و با استقرار مدیران تصفیه در شرکت‌های زیرمجموعه، آغاز شد.
 بدیهی است در فرآیند تصفیه و انحلال شرکت‌ها، با استقرار مدیر تصفیه، مسئولیت هیات مدیره تا انحلال نهایی شرکت به این مدیر واگذار می‌گردد و شرکت‌های در حال تصفیه فاقد هیات مدیره می باشند.
۸- با توجه به استنادات گزارش خبری ساعت سلامت به برخی بیانات وزیر وقت بهداشت و رئیس وقت هیات امنای صرفه جویی ارزی در خصوص انحلال هلدینگ زیر مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی، لازم به ذکر است جهت اعمال نظارت دقیق تر بر شرکت‌های فعال در زیر مجموعه این هیات و شفاف سازی هرچه بیشتر فرآیندهای عملیاتی و مالی این شرکت‌ها، مدیریت این شرکت‌ها از وضعیت هلدینگ خارج شده و مستقیما زیر نظر هیات امنای صرفه جویی ارزی فعالیت می نمایند.  

علت طول کشیدن انحلال

۹- یکی دیگر از شبهات مطرح شده در گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت، ایراد به زمان تصفیه و انحلال قطعی شرکتهای زیرمجموعه می باشد که با توجه به اینکه این شرکتها رابط مدیریتی وزارت بهداشت با شرکت‌های خصوصی ارائه کننده کالا و خدمات بوده اند.
جهت رعایت جوانب صیانت از بیت المال و در عین حال عدم تضییع حقوق شرکت‌های ارائه دهنده خدمت، فرآیند تصفیه به موازات تعیین تکلیف برخی  پرونده‌های باز با شرکتهای بخش خصوصی  و حوزه های تخصصی وزارت بهداشت در حال انجام می باشد.  
در پایان لازم به ذکر است هیات امنای صرفه جویی در طی سالهای فعالیت خود، همواره و همیشه از اطلاع رسانی غیرجانبدارانه، مسئولانه و بی طرفانه در خصوص فعالیتهای خود استقبال نموده و نقدهای سازنده اصحاب رسانه را به عنوان یکی از ابزارهای اصلاح و اعتلای مسیر حرکتی خود محسوب می دارد.

نظرات :
Go to top