خود اتکایی هزینه‌های آوا پزشک در تولید محصولات سلامت محور /توضیحاتی در خصوص شائبه تولید آنژیوکت

1 آبان 1401

کارخانه آوا پزشک نه تنها نیاز کشور مبنی بر تولید سر سوزن سراسر بیمارستان‌ها را تامین می‌کند بلکه فاقد هرگونه ردیف بودجه دولتی بوده و با تلاش های به عمل آمده جهت راه اندازی و بهره برداری از خط تولید آنژیوکت این شرکت، پروانه استاندارد و ساخت این محصول صادر شده است.

 پایگاه اطلاع رسانی شرکت گروه آوا پزشک به اطلاع می‌رساند: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، مزین شده، درمطلبی که تحت عنوان" سرنوشت نامعلوم تولیدآنژیوکت در آوا پزشک" در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ در پایگاه اینترنتی خبرگزاری ساعت سلامت منتشر شده است، در قالب مصاحبه با یکی از کارشناسان، اطلاعات نادرستی مطرح شده که شاکله مطلب، به نوعی جهت گیری در راستای انکار توانایی‌ها و ظرفیت‌های تولید داخل در رسیدن به مرزهای خودکفایی در زمینه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی را به ذهن متبادر می‌سازد لذا به جهت تنویر افکار عمومی و ممانعت از سوء استفاده عناصر سودجو و منفعت طلب از مطلب منتشره به اطلاع می‌رساند:

۱-    هیات امنای صرفه جویی ارزی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بر اساس قانون مصوب آذرماه سال ۱۳۷۸ مجلس شورای اسلامی در راستای  تحقق اهداف و وظایفی نظیر فراهم سازی زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، صرفه جویی ارزی در هزینه های درمانی بیماران، بی نیاز کردن کشور از اعزام بیماران به خارج از کشور،ایجاد هرگونه تسهیلات برای واحدهای درمانی داخل کشور و تجهیز آن ها و بهبود کمی و کیفی امکانات مراکز آموزشی و درمانی داخل کشور تشکیل شده است.

۲-    یکی از وظایف مذکور در قانون تشکیل هیات امناء،  زمینه‌سازی و ایجاد تسهیلات و امکانات  توسط این نهاد برای ساخت و سرمایه‌گذاری‌در تولید اقلام مورد نیاز نظام سلامت بوده است که در چارچوب این  بند  قانون، شرکت تولیدی آواپزشک توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی در منطقه محروم آشتیان در استان مرکزی تاسیس و زمینه ساز ایجاد اشتغال برای صدها تن از جوانان مستعد این منطقه شده است. 

۳-    شرکت تولیدی آواپزشک فاقد هرگونه ردیف بودجه دولتی بوده و کاملا متکی به درآمدهای خود از محل تولید ملزومات یک بار مصرف پزشکی است.

۴-    با توجه به اینکه هیات امناء بر اساس مفاد قانون تشکیل خود، یک نهاد عمومی غیر دولتی بوده و شرکت آواپزشک نیز به عنوان شرکت زیر مجموعه هیات امنا، به صورت غیر دولتی اداره می‌شود، مطرح کردن شائبه « ورود یک شرکت بزرگ دولتی به عرصه تولید آنژیوکت» از اساس نادرست و خلاف واقعیت است.

۵-    مصاحبه شونده در بخش دیگری از مصاحبه، تولید کنندگان داخلی را متهم ساخته که به جای تولید واقعی، تنها به دنبال گرفتن وام هستند. لازم به ذکر است شرکت آواپزشک، جهت راه اندازی خط تولید محصول آنژیوکت، هیچ گونه وامی دریافت ننموده است.

۶-     مصاحبه شونده در کنار اظهار نظر در خصوص  وضعیت تولید آنژیوکت در داخل کشور و در شرکت آوا پزشک ، به دلایل نامعلومی، سایر ظرفیت‌های تولیدی شرکت آواپزشک را زیر سوال برده و در یک اظهار نظر غیر کارشناسی، خط تولید سرسوزن شرکت آواپزشک را "ضرر ده، فاقد کیفیت و واجد بهره وری پایین" معرفی کرده است. این در حالی است که شرکت آواپزشک در راستای اقدام و عمل به منویات رهیر معظم انقلاب در سال مزین به  نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین با تلاشی مضاعف و با افزایش ظرفیت تولید خود، نه تنها نیازهای خط تولید سرنگ خود را به سر سوزن تامین می سازد، بلکه تامین کننده سر سوزن مورد نیاز بیست شرکت سرنگ ساز در کشور می باشد و در راستای تحقق اصل  هفتم سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری  در خصوص تأمین امنیت درمان و ایجاد ذخایر راهبردی، نسبت به ایجاد ذخیره استراتژیک سرسوزن برای پاسخ گویی به نیازهای کشور در صورت بروز شرایط افزایش نیاز اقدام نموده است.

۷-    تیم مدیریتی جدید شرکت آواپزشک از آذرماه سال ۱۳۹۹ در این واحد تولیدی مستقر شده  و با پیگیری ها و تلاش های به عمل آمده جهت راه اندازی و بهره برداری از خط تولید آنژیوکت این شرکت، پروانه استاندارد این محصول در مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ به شماره ۸۶۷۲۴۷۰۹۷۷ توسط سازمان ملی استاندارد صادر شد.

۸-    در راستای صحت سنجی کیفیت محصول آنژیوکت نمونه های آزمایشی تولید شده جهت ارزیابی بالینی به مراکز درمانی معرفی شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اراک ارسال و پس از اخذ تاییدیه مراکز یاد شده و ارائه آن به مراکز ذی ربط، پروانه ساخت محصول آنژیوکت شرکت گروه آوا پزشک به شماره ۵۶۵۴۳۶۳۲ و کد IRC به شماره ۷۴۳۶۸۶۶۴۹۳۹۰۳۳۰۴۳ در مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ صادر شد.

۹-    با توجه به سیاست‌های کلی هیات امنای صرفه جویی ارزی و شرکت آواپزشک در زمینه تولید محصولاتی با بهترین کیفیت ممکن و در خور و شان ملت شریف ایران و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی، بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده و اقدامات انجام شده، تولید صنعتی محصول آنژیوکت داخلی، با لطف و عنایت خدای متعال تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

۱۰-   در پایان لازم به ذکر است که بر خلاف ادعای مطرح شده از سوی مصاحبه شونده در خصوص زیان ده بودن شرکت گروه آواپزشک، صورت های مالی شرکت به صورت شفاف از سال ۱۳۹۴ لغایت ۱۴۰۰ در سامانه کدال برای اطلاع عموم منتشر شده که نادرستی ادعای مطرح شده را به اثبات می رساند.

نظرات :
Go to top