میزان مصرف سرنگ یکبار مصرف در کشور سالیانه 850 میلیون عدد است

31 فروردین 1402

اکنون حدود 20 کارخانه سرنگ سازی در کشور فعالیت می کنند که یکی از اصلی ترین برندهای اصلی بازار سرنگ در ایران "آوا پزشک" است.

شرکت تولیدی و صنعتی آواپزشک یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده داخلی است که به تولیـد تجهیـزات پزشـکى یکبار مصـرف مانند ساخت و تولید انواع سر سوزن های تخصصی و سرنگ یکبار مصرف می پردازد.

 این شرکت دارای  7شرکت های فرعی به نام های موسسه غیر تجاری کارآفرینان آوا سلامت، موسسه محب سلامت ایرانیان، شرکت آوای فناوری اطلاعات سلامت، شرکت عمران آوای سلامت، موسسه آوای هنر سلامت، شرکت تامین آوا سلامت و شرکت سلامت الکترونیک ایرانیان است.

 به گزارش سایت چابک آنلاین، احد نورمحمدی اصل، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت گروه آوا پزشک به بررسی وضعیت این صنعت پرداخته که از نظر می گذرد:

 ابتدا در مورد ماهیت فعالیت شرکت آوا پزشک بفرمایید.

آوا پزشک، شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی است که بیشترین تخصص آن بر روی اقلام تزریقی است.

این شرکت تنها تولید  کننده صفر تا صد انواع سرسوزن تزریق در منطقه خاورمیانه است و بالای 80 تا90 درصد نیاز سرسوزن های کشور را تامین می کند و در کنار آن 30 درصد از نیاز تزریقی حوزه درمان کشور در زمینه انواع سرنگ ها را تامین می کند.

نگاهی برعملکرد شرکت آوا پزشک نشان می دهد که درآمدهای عملیاتی و سودخالص این شرکت در سال های اخیر از رشد مطلوبی برخوردار است. آیا این سود سازی در سال 1402 هم ادامه خواهد د اشت؟

 سال گذشته در راستای تامین ثبات برای حوزه بهداشت درمان کشور توانستیم در شرکت آوا پزشک به وضعیت حداکثری خود نزدیک شویم.

برای سال 1402 هم در حوزه تولید محصولات تخصصی مثل انواع سرسوزن های دندانپزشکی، چشم پزشکی محصولات لوله های خونگیری تحت خلا، نگاه حداکثری داریم تا بتوانیم حدود  25 تا 30 درصد بازار کل این حوزه را در دست داشته باشیم.

در کنار سایر حوزه ها مانند سرنگ و سرسوزن، چند محصول استراتژیک مانند ست‌‎سرم در سبد توسعه ای شرکت آوا پزشک قرار دارد و مقدمات و مذاکرات اولیه تولید آن انجام شده است.

در سالجاری یک محصول جدید دیگر به نام آنژیوکت هم در سبد محصولات آوا پزشک قرار می گیرد و در نیمه اول امسال به بهره برداری می رسد.

این شرکت اولین تولید کننده ای خواهد بود که صفر تا صد این محصول را در داخل کشور تولید می کند.

با وجود اینکه حوزه تامین و تدارکات بسیار سخت شده  اما به دلیل کنترل هایی که برروی نقدینگی شرکت تا سال گذشته انجام دادیم روند سودسازی آوا پزشک مثبت بود، برای امسال هم بودجه نهایی و به مجمع ارائه شده و همین روند سود سازی را هم برای امسال متصور هستیم.

 یعنی اگر مشکل خاصی نباشد امسال هم 50 تا 60 میلیارد تومان رشد در فروش داشته باشیم.

آیا میزان تولید سرنگ و سر سوزن های داخلی پاسخگوی نیاز داخل کشور هست؟ اساسا میزان نیاز سالانه کشور در این حوزه چقدر است؟

مصرف سالانه سرنگ یکبار مصرف در کشور حدود 800 تا 850 میلیون قطعه سرنگ است و تقریبا نزدیک  به 250تا 280 میلیون آن را آوا پزشک تامین می کند و بقیه میزان مصرف سرنگ هم تولید داخل است.

سرسوزن های عمومی که مصرف سرنگ ها است متناسب با همان تعداد سرنگ ها مورد نیاز است.

ظرفیت تولید شرکت آوا پزشک نزدیک به یک میلیارد و 100 میلیون قطعه سرسوزن است.

 آوا پزشک توانمندی تامین کل نیاز کشور در حوزه سرسوزن را دارد و الان تقریبا 80درصد نیاز کشور را هم تامین می کند.

 بخش دیگری از سرسوزن های مورد نیاز کشور توسط شرکت های دیگر به صورت مونتاژ انجام می شود که حدود 100 تا 150 میلیون ظرفیت دارند. حدود 100 میلیون سرسوزن هم از طریق واردات تامین می شود.

در سرسوزن های تخصصی دندانپزشکی تقریبا بازار مصرف ایران توسط آوا پزشک تامین می شود.

در حوزه سرسوزن های مورد نیاز برای  قلم انسولین تقریبا نصف نیاز بازار را آوا پزشک تامین می کند و بقیه نیاز کشور به صورت وارداتی تامین می شود.

در  بخش سرنگ های انسولین، آوا پزشک جزو سه شرکتی است که در ایران تولید این محصول را دارند و کل نیاز کشور را با نسبت مساوی با یکدیگر همین سه شرکت تامین می کنند. محصولات دیگری همچون سر سوزن های چشم پزشکی و مزوتراپی هم در سبد محصولات آوا پزشک قرار دارد.

آیا کیفیت محصولات تولید شده شرکت های داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را خواهد داشت؟

درحال حاضر در حوزه سرنگ بین 12 تا 13 شرکت مختلف فعالیت می کنند و کیفیت های متفاوتی را هم در بازار ارائه می کنند اما برند برتر بازار آوا پزشک است و در مقایسه با برندهای وارداتی چینی نه تنها به طور کامل از حوزه کیفی برتر است حتی با بعضی از محصولات اروپایی قابل رقابت است.

به عنوان مثال سرنگ های انسولین آوا پزشک با سرنگ های اروپایی برابری می کند.

اما در کل کیفیت محصولات داخلی در حوزه سرنگ و سرسوزن ها به خود شرکت های تولید کننده و خطوطی که خریداری کرده اند بستگی دارد.

ضمن آنکه تولید داخل از نظر کیفی نیاز کشور را برطرف می کند و قابل قبول است.

نظرات :
Go to top